راه‌حل نهایی برای رهایی از خونریزی‌های مرگبار | کمبود این ویتامین را جدی بگیرید

خوشبختانه اگر این کمبود به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان با رعایت برنامه غذایی و مصرف مکمل‌های موجود در بازار نیاز بدن به ویتامین کا را تأمین کرد و دچار خونریزی‌های مکرر نشد.
راه‌حل نهایی برای رهایی از خونریزی‌های مرگبار | کمبود این ویتامین را جدی بگیرید
کد خبر : ۵۶۱۶۴

خبرگردون | اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همواره خونریزی‌های زیادی را تجربه می‌کنید و بدنتان زودبه‌زود کبود می‌شود و یا حتی با یک خراش سطحی، خون زیادی از دست می‌دهید، کمبود ویتامین کا (K) را جدی بگیرید.

به گزارش هلث‌نیوز، کمبود ویتامین کا در بزرگسالان امر نادری است؛ چراکه بدن به‌طورکلی از غذا‌های روزانه و با رژیم غذایی مناسب ویتامین کا مورد نیاز خود را تأمین می‌کند؛ اما نوزادان و کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، ممکن است از کمبود ویتامین کا رنج ببرند.

خوشبختانه اگر این کمبود به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان با رعایت برنامه غذایی و مصرف قرص ویتامین و مکمل‌های موجود در بازار نیاز بدن به ویتامین کا را تأمین کرد و دچار خونریزی‌های مکرر نشد مخصوصا این روزها که کم خونی داسی شکل بسیار رایج است.

درواقع ویتامین کا به ساخت پروتئینی‌ها در بدن کمک می‌کند که برای لخته شدن خون، تنظیم سطح کلسیم خون و ساخت استخوان‌ها کاربرد دارند؛ بنابراین برخی از خونریزی‌های روزانه لثه و در موارد محدود خونریزی مغزی، و خونریزی دستگاه گوارشی نیز می‌تواند به دنبال نقصان ویتامین کا در بدن روی دهد.

از دیگر علائم کمبود ویتامین کا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبودی سریع
  • وجود لخته‌های خون زیر ناخن
  • مدفوع تیره
  • خونریزی بینی
  • خونریزی از پوست
  • خونریزی ناگهانی مغزی

همچنین تأمین ویتامین کا برای جلوگیری از خونریزی‌های ناشی از استفاده درازمدت آسپرین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار ضروری است. در زنان، ویتامین کا نقش مهمی در درمان و کاهش خونریزی‌های دوران قاعدگی دارد و همچنین این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه، پوکی استخوان، دیابت و زخمی‌های پوستی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

غذاهای سرشار از ویتامین کا

حال این سئوال ممکن است پیش آید که چگونه می‌توان کمبود این ویتامین را در بدن جبران کرد؛ سبزی‌ها برگ‌دار مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی بهترین منبع ویتامین کا هستند و حتی به درمان کم خونی نیز کمک می کنند. میوه‌های مانند گلابی، زغال‌اخته، انجیر و ترنج و همچنین روغن کلم، روغن سویا نیز منبع غنی از این ویتامین هستند. 
در حبوبات، لوبیا قرمز و نخود و در محصولات لبنی، پنیر و کره نیز می‌توانند به کمبود ویتامین کا کمک کنند. انواع ماهی‌های چرب مانند مثل ساردین، ماکرل، سالمون و تخم‌مرغ نیز منبع غنی از ویتامین کا هستند.

همچنین برای تأمین ویتامین کا موردنیاز بدن خود می‌توانید چای سبز بنوشید.

ایجاد مشکلات عصبی

در این میان فراموش نکنید که مصرف بیش‌ازحد ویتامین کا، مشکلات گوارشی مانند معده‌درد یا اسهال را به همراه دارد. همچنین در برخی از تحقیقات آمده که بالارفتن سطح ویتامین کا در بدن می‌تواند باعث مشکلات عصبی در افراد بشود پس آن را به اندازه در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر